2010. szeptember 30., csütörtök

VIRÁGKOSÁR


Úgy döntöttem, hogy mától leírom a gondolataimat, tapasztalataimat.
Milyen jó lesz majd visszanézni, és látni a fejlődést! ( Ami remélhetőleg lesz!!!)
Új korszak kezdődött: 1. Beiratoztam cukrásztanfolyamra
2. Már az ismerőseimnek is én sütök!
Nem ezek az első tortáim, de tény és való, hogy még van hova fejlődnöm, egy nagyon lelkes AMATŐR vagyok. Autodidakta módon tanultam mindent, akárcsak főzni, így sütni is! Szeretem a kihívásokat! Tejszínhabbal dolgoztam eddig, most barátkozom a tortaburkoló anyagokkal.
Egyenlőre Formix-ot vettem még csak, és jó sokat bénáztam vele, de majd belejövök!:)
Találtam jó ételfestéket is, de majd menet közben írok kommenteket.
Szóval most a barátnőmnek sütöttem tortát. Jobban mondva az ő nagymamájának. Nem kis megtiszteltetés volt, hisz ez a szülinap neki már a 95.!!!!! Annyit mondott Bea, hogy valami szépet, és finomat. Ne túl édeset, és csoki ízű legyen. Már régóta szerettem volna virágkosarat készíteni, így itt volt az alkalom! Ízre pedig így a tejszínes csokikrémemre esett a választásom.
Nem akarták túl édesre. Így úgy döntöttem, hogy a kosárfonást is krémből készítem, csak abba kevesebb tejszínhabot teszek. Erre a célra, mármint a kosárfonásra vennem kellett ehhez alkalmas kinyomó csövet. Szerettem volna keskenyebbet, de csak ilyen volt. Sebaj! Lényeg, hogy sikerült valamilyet beszereznem!
A virágokat már szerdán este elkészítettem, ahogyan a leveleket is. Találtam gél ételfestéket, ami nem mondom, hogy olcsó, de tényleg alig kell belőle, és mennyei színeket lehet varázsolni vele!!! Egyelőre csak alapszíneket vettem meg, de szépeket tudtam velük keverni. Legalábbis nekem a folyékony ételfestékhez képest nagy különbség volt! Arról nem beszélve, hogy ez nem ront a formix állagán.
Szóval csütörtök este elkészítettem a piskótákat. Igen! PISKÓTÁKAT! Nekem a sütőm nem túl jó, szóval egy egész tortát nem tudok vele megsülni, mert a teteje és az alja már ég, amikor még a közepe folyik….
Szóval egyenként sütöttem 3 kakaós piskótalapot. A tortaforma alját először sütőpapírra rajzolom 3x, majd kivágom, ezt teszem az aljába. Az oldalára semmit nem teszek, nekem így jobban feljön a piskóta. Amikor egy kisül, én úgy szoktam, hogy kiteszem a piskótát papírostul, és a kapcsosforma oldaláról késsel lekaparom a rásült tésztát, majd megint összecsukom, újabb papírlap és újabb adag piskótatészta massza….
Mit rakok a piskótába?
Ez most 24-25 cm tortaforma volt, ebbe raktam 3 tojásos vizes piskótát. Na persze ezt 3x!
Szóval akkor az egész tortára kell:
9 db tojás
9 evőkanál víz
18 evőkanál cukor
3 kiskanál vaníliás cukor
3 kiskanál sütőpor
6 evőkanál kakaópor
12 evőkanál liszt.
Menet szerint én úgy szoktam, hogy különválasztom a tojások sárgáját a fehérjétől. A fehérjét magasabb falú tálba teszem, és csipet sóval megsózom, de tényleg csak egy csipet kell, ettől hamarabb és szebben keményedik. A sárgájához adom a kétféle cukrot, majd a vizet, és simára keverem. A lisztet kikavarom a sütőporral és a kakaóporral, majd hozzáadom a sárgájás krémhez. Ezután felverem kemény habbá a fehérjét. (Én mindig fejre borítom, tuti kemény-e. Ha a fordításnál elmozdul a hab, akkor még verni kell, ha meg sem mozdul, fejre is állíthatod, na akkor a jó!) Ebből csak egy-két evőkanálnyit szoktam kivenni a többihez, és határozott mozdulatokkal fellazítani a piskótát, majd óvatosan keverem hozzá a többi habot. Ezután belesimítom az előkészített tortaformába. Úgy szoktam, hogy a kanállal picit kihúzogatom, hogy a szélén magasabb legyen, a közepén pedig alacsonyabb. Így nem lesz púpos a közepe, ha megsült. Általában tűpróbáig sütöm. Na, ezt is most magyarázgatom a legkisebbemnek, hogy mit jelent…Akár egy gyufaszál is jó, csak a mérge ne érjen bele a piskótába! Szóval a gyufaszálat a piskóta közepébe szúrjuk, majd kihúzzuk. Ha maszatol a tészta, akkor még sütni kell. Ha szép tiszta maradt a gyufa, akkor már jó a piskóta. Elvileg már melegen is le lehet húzni róla a sütőpapírt, de én általában rácsra téve ki szoktam hűteni, és csak utána húzom le róla.
Ennyit a piskótáról. Ezt ugye 3x megcsinálom, de az edények már adottak, nem kell újakat piszkolni, és elég kicsiket használni, hisz egyszerre nem sütök sokat. De akinek jó a sütője, az süsse meg bátran az egészet egyben, és utána vágja 3 felé!!!
Nem lesz mindegyik fejezetem ennyire „szájbarágós”, de én tényleg annak a híve vagyok, hogy az is kapjon kedvet a sütéshez, aki nem érti a másnak egyértelmű dolgokat. Sokszor azért nem kezdenek neki a sütésnek, hiába van már oly sok mindenkinek ilyesmi blogja, mert elég pár kifejezés, amit nem tud hová tenni, és máris elmegy a lelkesedés…
A krémem puding tejszínhabbal. Könnyű, finom és nem túl édes, nem túl telt ízű, nekem bejön, mert könnyed.
TORTATÖLTELÉK:
1 csomag csokipuding por
4 dl tej
4 púpozott evőkanál cukor
4 dl tejszín
10 g étkezési zselatin
1 dl víz

A zselatint egy deci vízben feloldok, majd kevergetem tűzön, míg langyos és egynemű nem lesz. Lényeg, hogy ne látszódjanak szemcsék benne. Ekkor félrerakom hűlni. Ahogy a pudingot is előre kell készítenem. A pudingport kikeverem a cukorral, és egy pici tejjel. A többi tejet felforralom, majd állandó kevergetés közben hozzákeverem a cukros pudingport, és besűrítem. Pár perc rotyogás, és leveszem a tűzről. Utána is kevergetem, elég sűrűn, mert nem szeretném, ha hűlés közben bebőrösödne.
A tejszínt közepesen kemény habbá verem, és ekkor belefolyatom a feloldott és kihűtött zselatint, majd tovább verem. Amikor már hullámok látszódnak a habban, akkor abbahagyom, majd hűtőbe teszem. Túl kemény sem jó, mert a zsákban törik, és levegős lesz kinyomásnál….
Ha kihűlt a puding, akkor egybekeverem az egészet, de óvatosan, hogy a hab ne törjön…
Ezzel kenem meg a lapokat, majd kívülről is átkenem az oldalát és a tetejét is. Épp, hogy elég lett.
A kosárfonáshoz is kellett krém, ehhez kicsit keményebb, és kevésbé habosat szerettem volna.
Ugyanazt készítettem el, mint a tortakrémhez, csak a zselatint és tejszínt feleztem, a csokipuding maradt adagra.
A kosárfonást lassan végeztem, és leguggoltam az asztalon elhelyezett félkész tortához, hogy a szög is megfelelő legyen. Úgy remegett a kezem,hogy csak na! Hisz még csak most csináltam először, eddig még csak neten láttam!:)
Remélem lesz még alkalmam saját képekkel is végigjárni a kosárfonás technikáját, de addig is:
http://www.youtube.com/watch?v=iXqyDgsC9BE
http://www.ritakonyhaja.hu/kreativ-konyha/eteldiszites/2517-kosarfonas-torta-dekoracio-recept.html

A virágkosár, mint ötlet, nem az enyém, egy internetes ismerősömnél láttam hasonlót, és onnan az ihlet!:) Bár az övé sokkal szebb lett….

A RÓZSÁK ÉS LEVELEK…..
Mint ahogy kedves kritikaként is mondták, de utólag nézve a képet én is úgy látom, hogy a rózsák szirmai felülről lehettek volna vékonyabbak is….
A formixot átgyúrtam kukoricakeményítőn (Kircky-től tanultam a tippet, hogy így nem ragad le), majd kinyújtottam. Nekem a fa nyújtófára ragad, műanyagom meg nincs, szóval én folpack gurigát használok…
Aztán pogácsaszaggatóval kis köröket szúrtam ki. Az egyik kört golyóvá formáztam, és a tetejét picit kicsúcsosítottam, majd elvékonyítottam, és pici U alakot képeztem a szirommal felül. Erre jöttek körben a többi körök, fedéssel. Legközelebb picit lapítok azon a részen, ami felülre kerül, mert tényleg szebb lenne a rózsa úgy!:)
Ez a fehér rózsa. A színeket úgy értem el, hogy késhegynyi gél festéket gyúrtam bele. Csak 4 színt vettem én is, úgy variáltam a színeket, kevertem ki.
A levelet is kék és sárga festék együttes hozzáadásával nyertem. A fiaim ámultak is, micsoda varázslat!
Szóval ott is kinyújtottam. Mivel nincs (még!) levélkiszúróm, ezért karikát szúrtam ki megint a pogácsaszaggatóval, melyet nem pont a felénél, de ellentétes irányban is kiszúrtam a körből….Így lett ez az alak. Az erezést egyszerű fogpiszkálóval oldottam meg. Konkrétan csak a feltevés előtt. Szerdán csak a formát tettem száradni. Pénteken pedig, mikor a virágok közé kerültek, akkor ereztem. A függőleges csíkot és az oldalsó erezést is nem húzással, hanem pici lenyomattal értem el a fogpiszkálóval…

A füllel nagyon sokat kínlódtam. Nem így szerettem volna, de egyszerűen akárhogy csűrtem, csavartam, és próbáltam szépre készíteni, nem ment. Szóval maradt ez, és a gyöngyök.
Egy ívelt műanyag csövet szúrtam teljesen a torta aljáig, nem függőlegesen, hanem az ívet követve kicsit sréan. Ám szerette volna széthúzni az egész tortámat…..Ekkor jött az ötlet,hogy a torta felszínén a két szárat összehúztuk cérnával. Ebben segített a párom is…
Innentől kezdve már egyszerűbb volt. Próbáltam minél tarkábbra díszíteni, felhelyezni rá a rózsákat. A kis üres résekre pedig a leveleket helyeztem.
Az OLDALSÓ VIRÁGOK hogy készültek?
Sárga formixot pici rudakká sodortam, majd csúcsosítottam a végüket, és fehér köröket fontam köréjük, úgy, hogy a vége szétnyíljon, és ezt mutattatom is.
Utólag nézve, van kritika bennem, de majd a legközelebbi szebb lesz!:)
Mindenesetre örült az ünnepelt a tortának, ízlett is nekik, és újra örömet tudtam szerezni! Ez a lényeg!:)
Én pedig tapasztalatokkal lettem gazdagabb!!!!

1 megjegyzés:

  1. Úristen!
    Ez gyönyörűűű! Ámulok és bámulok... Eszméletlen ügyes vagy! Nagyon tetszik! :)

    VálaszTörlés