2010. október 16., szombat

Anyósom 58. születésnapjára...



Nem tudnék nevet adni ennek a tortának, ez egy VALAMILYEN torta:)
Mondanám,hogy fehér-barna, de abban sem lenne igazság....
Inkább írom, ti meg majd a véleményt....
Sokáig gondolkodtam, milye ízűt kéne neki sütni. Kérdeztem a családomat is, a vanília és a csoki között vaciláltak. Aztán úgy döntöttem,hogy nem kell feltétlenül választani, mind a kettő lesz benne.
Na, de ha vanília-csoki a krémösszhang, akkor sima és kakaós piskóta is lesz benne. Gondoltam milyen szép lesz, a sárga-barna-sárga barna.
Merész voltam, és egybe sütöttem ki a lapokat, nem külön-külön, ahogy szoktam. Még egy éve az egyik ismerősöm adta nekünk a villanytűzhelyét. mivel neki csak kint porosodott, ahová költöztek, ott már volt egy szuperebb. Szóval egy tepsi somlóit kért cserébe. Megjegyzem, még mindig nem sütöttem meg neki,mert nem hozott át tepsit. Ha én abba viszem, annak a tepsinek keresztet vethetek...:D Bár, akkor is jó biznisz lett volna. Mindkét lányának mostanában lesz a szülinapja, talán a torták is felérnek egy somlóival :-)
Na, de ez nem hőlégkeveréses, próbáltam már pár dolgot sütni benne,de mindig kudarc ért, jobbnak találtam az én gázsütőmet. Egyedül a melegszendvicset volt jó abban sütni. A főző részét sűrűbben használom,mert a gázon nekem csak 3 rózsa van, ami elég sokszor bizonyul kevésnek.
Szóval visszatérve a piskótához, úgy voltam vele,ha nem sikerül, akkor még mindig van rá időm,hogy másnap süssek egy újat. Általában 9 tojásos vizes piskótából készítek egy tortát. Azt ugye nem tudtam volna felezni, így 8 tojásosra gondoltam, és mivel 2-2 lappal számoltam, így több réteg a  krém is, mondom nem lesz az lapos. Tehát 4 tojásos vizes piskótát sütöttem egybe! Tudom, sokan mosolyognak, de nekem baromi nagy szám volt, hogy szépen megsült! A gázsütőmben az ilyen már az alján rég szén, miközben a közepe még folyós!!!
Óriási sikerélmény volt ez, de nem tudom, ugyanez működni fog-e 9 tojásnál is.......
Mindegy, megsütöttem egy ilyet simán, és egyet kakaósan is.
Sima piskótához használtam:
  • 4 tojássárgája
  • 7,5-8 evőkanál cukor
  • 4 evőkanál víz
  • pici reszelt citromhéj
  • 1 cs. vaníliás cukor
  • 8 evőkanál liszt
  • 1/2 cs. sütőpor
  • 4 tojásfehérje
  • pici só
Kakaóshoz:
  • 4 tojássárgája
  • 8 evőkanál cukor
  • 4 evőkanál víz
  • 2 evőkanál cukrozatlan kakaópor
  • 6 evőkanál liszt
  • 1/2 cs. sütőpor
  • 4 tojásfehérje
  • pici só
Szóval mindkét lapot úgy sütöttem,hogy csak az alját béleltem ki sütőpapírral a formának (23-24 cm-es), az oldalával semmit sem csináltam. Mikor belekentem a krémet, arra törekedtem,hogy kifelé húzzam a krémet,hogy a szélén magasabban legyen, mint a közepén, így nem púposodik ki,hanem szépen, egyenesre sül. Amikor megsül, akkor késsel tépen körbelazítom, és egyszerűen lecsatolom róla a szélét.
Így is lett. Mindkét piskótát hűtés után megszabadítom a sütőpapírtól, madj ketté vágom.
Így lesz 2 fehér, és 2 barna piskótám.
A krémeket feleztem mennyiségileg, így fél adag vaníliásat és fél adag csokisat készítettem.
Vaníliás krém:
  • 2 dl tej
  • 20 g vaníliás pudingpor
  • 2 púpozott evőkanál cukor
  • 2 dl tejszín
  • 0,5 dl víz
  • 1/2 cs. Dr.Oetker étkezési zselatin
Csokis krém:
  • 2 dl tej
  • 20-22 g csokis pudingpor (fél csomag)
  • 2 púpozott evőkanál cukor
  • 2 dl tejszín
  • 0,5 dl víz
  • 1/2 cs. Dr.Oetker étkezési zselatin
Megfőzöm a pudingokat, és kihűtöm keverés közben őket.  Majd a zselítint vízzel felolvasztom gázon, és azt is kihűtöm. A felvert tejszínhabbal összekeverem. Majd hűtőbe teszem. Ha kihűlt a puding, összekeverem óvatosan a tejszínhabbal. Így lesz ugye két krémem.
Tálcára papírcsipkét teszek, és kezdődhet is a tortatöltés. Először kakaós piskótalap, majd vaníliás krém. Na, és ekkor jött a hoppá....Mert ugye sima piskóta jön,de a szín...Itt akkor átfedés van. Sárgára sárga jön. Mindegy, tök hülye vagyok, totál benéztem a dolgot, de ez már sajna így lesz megtölte. Szóval a sárga krémre jön a fehér piskóta, arra pedig a csokis töltelék. Arra a kakós piskóta, majd a sárga krém, majd megint a sima piskóta. Itt fogynak el a piskótalapok. A maradék csokikrémmel megkenem a tetjét, és vékonyan szépen az oldalát is átkenem. Ezt beteszem legalább egy éjszakára a hűtőbe, hogy szépen "kifaggyon" az egész.
Másnap jön a tortaburkolás.Sima formixot veszek elő, 1 kg-ot, de hamar rá kellett jönnöm,hogy az kevés lesz...
Szépen kinyújtottam,madj raktam volna rá a tortára, mikor már megfelelő nagyságúra kinyújtottam, és olyan szépel szakadt, mint annak a rendje. Na, gyorsan megint egybegyúrtam, és raktam még hozzá. Ezek szerint nem volt meg a kellő vastagság. Nem vagyok még nagyon tapasztalt fomix terén, ezért a párom segítségét kértem, ő az egyik oldalról nyúlt alá, én meg a másikról, így tettük rá a tortára. Mivel ennek van súlya, gyorsan le kellet vágni a  felesleg nagyját, mert a súly húzta le az egészet, és sajna nagy a sansz ilyenkor, hogy nem onnan szakad le, ahonnan mi szeretnénk.
Persze nem olyan egyszerű a burkolás, mint azt gondolná az ember, és a neten nézi...Oh, ez gyerekjáték, modtam én is magamba. Hiába lestem el a technikákat, mégis volt, ahol gyűrődött lett, vagy elszakadt az oldala....Simító eszköz híjján a kezemet használtam. Ez van. Jah, és még egy....A tortát vizes ecsettel átkentem, mielőtt rátettem a burkolatot.
Amikor kész lettem, nem túl szép látvány fogadott, de lesz majd szebb is, csak GYAKOROLNI kell.
Maradt még ki formix, ebből használtam még fehéret, sodortam egy csíkot, amit utólag látva vastag lett, kb ujjnyi nagyság volt az átmérője, ha nem nagyobb, lehet vékonyabb majd legközelebb. A torta alját vékony csíkban bekentem vízzel, és odatapaszottam körbe a csíkot. Szépen odanyomogattam,hogy odaragajon. Majd járkáltam,mint tojógalamb, hogy most mivel készítsek bele lenyomatot????Derelyevágót láttam,hogy oldalára borítva nyomják az anyagba, na de az enyém bébimérerű,és még lyukacsos is....De mást nem találtam, így azzal próbálkoztam, elsőre nem is lett annyira rossz. Fehér formixot nyújtottam még ki és abból szaggattam köröket, kis pogácsa szaggatóval. Majd kézzel még szétnyomogattam egy kicsit, főleg a szirom tetejét,hogy vékonyabb legyen. Szépen felépítettem egy rózsát. Majd rájöttem,hogy egy az kevés lesz, és még készítettem egy másikat. Aztán mondom nem lehet páros, és így lett 3.
A leveleket és szirmokat csokigyurmából szerettem volna, de a nagy kapkodásban megégett a csokis, és borzasztó lett, nem tudtam vele dolgozni. Gondoltam keverek ki fomixból barnát. Nem tudom miért gondoltam,hogy a piros éa fekete szín nekem barna fog lenni,mert olyan sötét padlizsánba ment át, mint a parancsolat....Na, még fekete, még fekete, és lett ez a szín, amit meg nem mondom milyen lett....(gélfestéket használtam, Wilton márkát)
Az elejére a kinyújtott sötétből számos kiszúró formával  készítettem 58-at, hát.......nagyon gagyi az 5-ös.....

Oldalára meg a 3 unokáját jelképezve egy gomb jelet (Iván), egy csillagot (Milán) és egy Z betűt (Zalán) "ragasztottam" fel. Tudom, van több unokája is, de ezt most a mi családunktól kapta....



A tetejére sodortam egy vékonyka rudat, azt tettem ívelten rá, majd leveleket is gyártottam hozzá. A rózsákat ragasztottam fel először, hogy ahhoz nézzem, hová tegyek levelet. Annyi mindent szerettem volna még rátenni, de 1. már indulnunk kellett köszönteni, 2. azt mondta nekem egy kedves ismerősöm,hogy a kevesebb, néha több.
Szóval így készült a tortám. A kapkodásban otthonmaradt a  fényképezőm, pedig a szeletet is érdemes lett volna lekattintani, mert szerintem nagyon mutatós volt!!!! És nagyon passzolt a két íz, mármint a csoki-vanília! Máskor is készítek ilyet! :)
Az írásomban hol jelenidőt, hol múlt időt írok, bocsesz érte, nem író vagyok, csak mezei háziasszony...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése